New Leisure for a New Nation. Art and Entertainment in Italy, from Nation-building to Liberation (1861-1945)
Workshop
- Public event without registration
- Beginn: 22.11.2023 09:15
- Ende: 23.11.2023 17:30
- Vortragende(r): Workshop
- Ort: Villino Stroganoff, Via Gregoriana 22, 00187 Rome and online
- Kontakt: freiberg@biblhertz.it
The years between unification and Liberation in Italy were fundamental to the formation of a multifaceted but superficially cohesive national identity. Unlike architecture and public sculp-ture, places and forms of entertainment and socialising were deemed to have little place in forming the new identity. They were considered inessential and even frivolous. But it was precisely in these decades that the cultural tradition of entertainment in Italy underwent a major renewal, and in the process creating new forms that still have lasting effects in the contemporary world. New entertainment opportunities – from café-chantants to amusement parks – actively contributed to the creation and re-creation of the nation's identities. The success of these new forms of entertainment allowed not only for the consolidation of regional, gender, class and racial identity categories, but also for their transgression and subversion. Artistic creation was indeed a core part of the development and spreading of Italian leisure culture. We therefore intend to investigate the complex and largely unexplored relationship between art and entertainment.
PROGRAMMA
22 novembre
09:15–09:30 Saluti istituzionali
09:30–09:45 Sara Vitacca (Université de Franche-Comté/Centre Lucien Febvre), Giulia Beatrice (University of Zürich): Introduzione
09:45–10:45 Panel 1: Luoghi d’incontro: circoli artistici e intrattenimento, Chair: Tristan Weddigen
Giulia Murace (Universidad Nacional de San Martín, Argentina)
“Una casa de locos, elevada a la última potencia”: gli artisti iberici e latino-americani alle feste del Circolo Artistico Internazionale tra Otto e Novecento
Giada Policicchio (Università degli studi di Salerno)
Il Lyceum Club di Roma. Promozione culturale, intrattenimento e impegno civile di un circolo femminile
Discussione
10:45 – 11:00 Pausa caffè
11:00–13:00 Panel 2: Il corpo come spettacolo, Chair: Sara Vitacca
Damian Dombrowski (Julius—Maximilians—Universität Würzburg):
Tennis, festa, bagno – in tonalità minore. Tempo libero e nostalgia in Carlo Carrà ‘strapaesista’
Sergio Cortesini (Università di Pisa):
Il corpo teso della Ballerina di Italo Griselli
Virginia Magnaghi (Scuola Normale Superiore di Pisa):
Gli artisti italiani e il calcio, 1934—1938: tra ricerca formale e racconto di uno spettacolo
Discussione
13:00–14:00 Pausa pranzo
14:00–15:30 Panel 3: Tela, quinta, pellicola: scenografie dell’intrattenimento, Chair: Marla Stone
Lorenzo Grieco (Università degli Studi di Roma “Tor Vergata”) e Federico Marcomini (Università di Firenze):
Brasini scenografo per il cinema. Intrattenimento, architettura e propaganda agli albori del regime fascista
Marco Giunta (Sapienza Università di Roma) e Fabio Colonnese (Sapienza Università di Roma):
Fasci proiettivi. Il cinema mobile dell’era fascista
Giorgio Motisi (Scuola Normale Superiore di Pisa):
Dalle quinte alla tela. Gli artisti di “Corrente” e le sperimentazioni teatrali di “Palcoscenico”
Discussione
15:30–15:45 Pausa caffè
15:45–16:45 Panel 4: Decorare gli spazi: tra nazionalismo e internazionalismo, Chair: Sergio Cortesini
Jiayao Jiang (University of Cambridge):
Internationalism in Galileo Chini’s work for the Tamerici Spa: Transnational influences and nationality building in ‘Stile Liberty’
Daniele Galleni (Ministero degli Affari Esteri e della Cooperazione Internazionale):
Il valore dell'arte italiana negli interni di bordo. Questioni di stili e propaganda negli arredi eclettici dei transatlantici italiani
Discussione
23 novembre
09:30–10:30 Panel 1: Cose da ridere? Dallo humor alla commedia, Chair: Anna Dumont
Jennifer S. Griffiths (Umbra Institute, Perugia)
Adriana Bisi-Fabbri at the First Exhibitions of Humorous Art
Carlo Ugolotti (Istituto Storico della Resistenza e dell’età contemporanea di Parma/ Università di Parma)
Dimmi come ti diverti e ti dirò chi sei: rappresentazione del tempo libero come identificazione sociale nelle commedie di Mario Camerini (1929-1943)
Discussione
10:30–10:45 Pausa caffè
10:45–13:00 Panel 2: Arte tra libertà e autorità, tra intrattenimento e propaganda, Chair: Giulia Beatrice
Manuel Barrese (Sapienza Università di Roma):
Pericoli del disimpegno. La “censura” degli affreschi di Guido Cadorin nell’Albergo Ambasciatori a Roma (1926—1927)
Francesco Gariboldi (Università IULM, Milano):
L’attività di Fortunato Depero per il Dopolavoro Artisti di Rovereto. Feste e identità nazionale nell'Italia del Regime
Elisa Palomino (Smithsonian Arctic Studies Center) e Silvia Vacirca (Sapienza Università di Roma):
The cultural and anthropological dimension of the Italian autarchy period through Salvatore Ferragamo’s contribution
Discussione
13:00–14:00 Pranzo
14:00–16:10 Panel 3: Spazi, paesaggi e identità, tra natura e artificio, Chair: Carmen Belmonte
Lara Pucci (University of Nottingham):
Creating New Italians: Alpine Sports as Agents of Regeneration
Yasmin Riyahi (Sapienza Università di Roma):
Artisti allo zoo: la Prima Mostra Nazionale dell’Animale nell’Arte presso il Giardino Zoologico (8 marzo – 30 aprile 1930)
Viviana Costagliola (Bibliotheca Hertziana, Roma):
Itinerari turistici e immagini delle colonie d’oltremare: le escursioni del Touring Club Italiano in Tripolitania (1914) e Cirenaica (1920) e la guida della Libia del 1923
Maria Stella Di Trapani (Università degli Studi di Catania):
L’assalto al latifondo e il tempo libero: Amorelli e il Lunario del contadino siciliano per la “vita nuova” nei borghi di fondazione
Discussione
Pausa caffè
16:40 Keynote Lecture: Prof. Victoria De Grazia (Columbia University, New York)
Conclusioni
Participation online possible through our VIMEO CHANNEL: https://vimeo.com/event/3821942
Organizzazione scientifica: Giulia Beatrice, Sara Vitacca